Najib cadang KWSP benarkan pengeluaran ‘one-off’ sehingga RM 10,000 dari akaun 1

Najib cadang KWSP benarkan pengeluaran ‘one-off’ sehingga RM 10,000 dari akaun 1

KUALA LUMPUR, Okt 26: Bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak hari ini mencadangkan kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) agar membenarkan pencarum untuk mengeluarkan maksimum RM 10,000 bagi mengharungi cabaran kehidupan yang wujud berikutan impak penularan wabak Covid-19.

“Semasa krisis Covid mula melanda, saya pernah cadangkan kerajaan benarkan pencarum keluarkan duit dari akaun 2 KWSP sebagai salah satu usaha membantu rakyat dan merancakkan ekonomi tempatan semasa Covid. Masa itu, kerajaan telah sambut dan melaksanakannya sebagai program i-Lestari dalam pakej Prihatin.”

“Kini ada banyak permintaan untuk kerajaan membenarkan keluaran “one-off” sehingga RM10,000 dari akaun 1 KWSP bagi kegunaan mendesak. Saya rasa permohonan ini boleh dipertimbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran “one-off” ini dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi memulih – tidak termasuk caruman bulanan biasa,” kata Najib melalui posting Facebook beliau pagi tadi.

“Namun, saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbanding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua kita selepas bersara. Sebab itu, jangan membuat pengeluaran KWSP jika tiada kegunaan mendesak,” tambah Najib lagi.

“Saya cadangkan syarat aku janji bukan sebab mahu pencarum bayar balik seperti pinjaman tetapi niat ialah untuk menggalakkan pencarum lebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP lebih tinggi.”

“Jika tak dapat bayar balik dalam masa 2 tahun, tiada penalti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” jelas Najib.

Google+ Linkedin

110 Comments

  • Mohd Fadly

    Saya amat setuju kepada Bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak.Mencadangan mengeluarkan kwsp maximum 10k.Untuk menampung orang yang tidak mencukupi pendapatan,dan kehilangan perkerjaan.Saya harap cadangan ini akan di perlakukan dengan secepat mungkin.Dan Saya berharap kepada kerajaan dapat memberi pertimbangan atas masalah covid19 ini telah menjejaskan masalah kewangan dan kehilang perkerajaan.Disini Saya mohon kepada kerajaan harap dapat memberi perihatin kepada rakyat yang mengalami masalah ekonomi.

    • Zainal

      Betul saya pun setuju !

      • Juliah binti dollazi

        sy setuju….dato seri najib razak semua rakyat malaysia tetjejas akibat pandemic covid 19ramai yg di buang. Kerja oleh itu tiada pendapatan ramai orang macam kami yg tinggal di rumah sewa tidak dapat bayar sewa rumah hutang dah berganda dgn cadangan ini sedikit beban dpt di kurang kan sebagai rakyat malaysia kami mengharapkan pengeluran kwsp dari akaun 1 dapat di pertimbangkan dgn sewajarnya kami amat menharai…..Sy ada masalah ..sy pekak deaf oku ya..

    • Rosidi Bin Halib

      Saya pun sokong

      • Rixal

        Ya atau tidak…
        Saya juga sokong..Tak rugi Mana pun Hanya 10k.

        Berlakunya covid ini…
        Membuka Mata bagi kerajaan Malaysia supaya Rakyat didahulukan.

        Tiada susah pun,semoga diluluskan mengenai keluaran kwsp rm10k.

        Kerajaan Tak rugi apa apa pun.

        Kaya atau Miskin tiada kena mengena.

        Rase semua rakyat #setuju

        Tiada pilihan lain.

        ASSALAM.

        amin

    • UMIE

      Saya setuju dan sokong 100% cadangan tersebut dan permudahkan urusan kewangan bagi yang benar-benar memerlukan tambahan pulak musim pandemic CONVID-19 sekarang. Ujian mendatang tanpa kita semua dugakan…..

  • Anuar

    Sokong 100%..Kita betul betul memerlukan cash didalam keadaan sekarang ni. Lagipun ianya akan menggerakkan eknonomi negara.

    Terima Kasih Dato Seri.

  • Faizah noor binti ahmad

    Saya amat bersetuju dengan cadangan dato sri najib razak tue.. Dapat membantu banyak untuk orang golongan marhaein macam saya nie..

  • Ahmad ayie

    Saya bersetuju Dato’ sri.. lagi pun skrg ramai yg tk berkerja ada yg tk cukup berbelanja..

  • Sarah

    Saya amat terharu dgn cadangan Najib, amat bersetuju. Dlm tempoh nie rakyat mmg banyak susah, sumber pendapatan mungkin terputus, hutang dah berganda. Dgn cadangan nie sedikit sebanyak beban dapat dikurangkan.

  • farra nurwahida abd razak

    Saya juga bersetuju..dengan keadaan yg sgt mendesak sekarang..ramai dibuang kerja…

    • Azlan

      Sye sokong..dan setuju..elak kn dari muklis..sekurang2 dapat jua membayar yg tertangguh..lagi2 musim v19..penyakit makin bertambah….

  • mahazom jaafar

    Saya setuju ..

  • Mizamazira mustaffa

    Setuju..sebab saya dibuang keja kerana covid dan diistihar muflis

  • Faizal

    Saya sokong 100%cadangan Datu seri Najib Razak skrg kita tau banyak rakyat Malaysia yang terjejas pendapatan di sebabkan covid19 kami sebagai rakyat Malaysia yg terjejas mengharapkan pengeluaran akaun 1 dari KWSP…harap dapat di pertimbangkan…

  • Ariyana

    Saya suami isteri masih berkerja. Alhamdulillah tiada masalah pemberhentian pekerja cuma perlu berjaga-jaga sbb pesanan pembelian dalam syarikat juga telah berkurangan. Tapi, apa Yang menarik dgn pengeluaran RM10000 ni, Kami boleh combine nak buat rumah kecik je dikampung ditambah dgn simpanan lain YG tak seberapa. Sedikit sebanyak Kami taklah bayar rumah sewa bulan2 lagi Lepas ni. Tak kisah pun rumah pondok2 dulu, Simpan lagi Dan tambah lagi.. harap diluluskan pengeluaran ni.

  • Rosidi Bin Halib

    Ini yang terbaik dapat meringankan beban kami sekarang dulu saya pemandu grab boleh la dapat dlm rm3 sampai 4k sebulan sekarang teruk sangat sekarang saya kerja security je boleh lah dapat dalam rm2k susah la sikit kalau dapat duit kwsp Allhamdulilah ringan la sikit beban itu pun duit kita juga

    • Lim swee leong

      10k OK, boleh langsai hutang, Dan belanja, OK, I sokong, bekas pm dah dengar suara rakyat.

  • Mangalam

    Saya sokong 1000% cadangan Dato Seri Najib Razak, semua rakyat Malaysia terjejas akibat pandemic Covid 19,ramai yang di buang kerja, oleh itu tiada pendapatan, ramai orang macam kami, yang tinggal di rumah sewa, tak dapat bayar sewa rumah, hutang dah berganda, dengan cadangan ini,sedikit beban dapat di kurang kan,sebagai rakyat Malaysia kami mengharapkan pengeluaran KWSP dari akaun 1,dapat di pertimbangkan …..dengan sewajar nya, kami amat mengharai..sekian terima kasih.

  • Yatie

    Setuju sgt sgt dgn kedaan byk org tk ada duit kehilangan perkerjaan..nak menapung ruma sewa, byr car tnb dll..ada yg tde duit dkt acc 2 …memeng sgt susah.

  • Syahrizan bin Mohamed

    Setuju 💯 berharap sgt2,ramai yang terkesan .Semoga dipermudahkan amiin 🤲🤲

  • Irwan bin rosmani

    Saya juga setuju..dengan cadangan..datuk sri najib

  • Noraidin bin Nordin

    Saya setuju sangat dengan cadangan dato.

  • Salleh

    Memang tebaik cadangan dato najib..lepas ni mesti ramai lagi sokong kerajaan PN.

  • Wan Isa

    Sangat bersetuju dgn idea DS Najib. Dalam keadaan yg mendesak bagi kebanyakkan rakyat marhaen, RM 10,000 adalah sangat bermakna. Bagi yang kehilangan punca pendapatan, dengan wang sebanyak ini, Insha Allah mereka mampu untuk bertahan dan seterusnya mulakan hidup yang baru.

  • Syed

    Saya amat bersetuju didalam perkara ini.. terbaik dato..

  • Mohd Hisham

    Saya pun setuju.rasa nya umur 35 tahun boleh ke keluarkan duit akaun 1 kesp

  • Nazirul Abdullah

    Semoga dipermudahkn bagi pihak golongan bawahan macam kami untuk mengharungi pandemic ini

  • Hairil

    setuju cadangan ini.

  • Mohd Norhairil B Mat Saidi

    setuju cadangan ini.

  • Mohd Faizal bin Baharin

    Sangat berharap kerana keperluan anak belajar. Dua anak saya perlu membayar yuran universiti di peringkat master dan ijazah. Sedih rasanya dalam keadaan sekarang tidak mampu membuat bayaran. Anak asyik bertanya…tapi apalah days. Mohon sekali lagi kerajaan meluluskan cadangan YAB Datuk Sri Najib yang dapat menyelami kemelut ekonomi rakyat.

  • anna

    sya setuju 100%

  • Zulkarnain bin nasron

    Saya setuju….saya hnya jual nasi lemak tpi jln je skg nie….customer pon kurang…sedihlaa….

  • Ann

    Sy pon stuju sbb sgt3 mmerlukan

  • HAAQ RAHMAN

    KAMI BERSETUJU DENGAN CADANGAN INI, BAGI RAKYAT DAPAT MENYELESAIKAN HUTANG TERTUNGGAK. JIKA TIADA GERAKAN SESUATU TAHUN 2021 RAMAI RAKYAT YANG MUFLIS ATAU BANGKRAP KERANA HUTANG BANK DAN KEWANGAN TIDAK DAPAT DI BAYAR. GOLONGAN M40 RAMAI YANG TERSEPIT DAH LAH BSH 2020 TAK DAPAT. KENA TANGGUNG HUTANG YANG MAKIN BERGANDA-GANDA INTEREST.

  • Mohd Rizal Mohd Azmin

    Cadangan yg baik,,,ramai rakyat dalam kesusahan sekarang ni,,,,,TQ DATUK SERI NAJIB

  • irene

    saya setuju dengan Datuk Seri Najib dengan keadaan pandemik yang rakyat lalui saat ini cadangan ini disokong 100%

  • SREEDHARAN NAIR

    Saya bangga cadagan yg berhormat dato seri najib
    Ramai perlukan bantuan one off KWSP. .SY soKong sepenuh dato seri najib

  • Mohdrijal

    Saya sangat setuju dgan cadangan yang dikemukakan oleh mantan pm ni. Sekurangnya rakyat dapat menarik nafas sedikit dgn masalah yang di hadapi ketika ini. Setidaknya rakyat yang tdk berkemampuan boleh ada simpanan untuk masa kecemasan.

  • Ahmad ali

    Alhamdulillah setuju dgn cadangan itu kenapa saya setuju.. Kerana Pendapatan saya sebelom ini… Sebanyak 5xxx sbln.. Olih yg demikian saya tidak mengapat apa apa imbuhan hanya 600 one off.. Sekira dipertimbangkan.. Bagus. Saya berumur 56 thn saya tidak me dapat apa apa kerana acc 2 0 ringgit cuma acc emas.. Dan saya perlu mengahnantar anak ke universities dengan… Tanpa ada Pendapatan kerana tidak bekerja…… Harapan saya pertimbangkan….

  • Ahmad ali

    Jangan trlalu memikirkan simpananan hari tua fikir… Untuk hidup setiap hari. Yg lain Serah kan kepada penguna itu sendiri bagaimana nak menguruskan wan g….

  • Mann

    Setuju sgt bosku.. Lebih baik hidup bermaruah sebelum mati dgn covid, penyakit nih bukan ade ubat pun, siapa2 pun leh kena dan mati, dah mati sia2 je duit kat kwsp..

  • Tannes

    Saya setuju sangat dengan cadangan dato.

  • Tannes

    Saya amat setuju sangat dengan cadangan dato

  • praba

    cadangan yang baik, 100% setuju.

  • MOHAMAD FIRDAUS BIN MOHD JAMIL

    saya setuju

  • Lin

    Saya bsama rakyat Malaysia sgt bersetuju…sy busaha apply kerja sejak covid dgn gunakan hp saya tp sampai skrg belum dpt kerja lagi…

    tambah lg skrg cmco xdpt pergi cybercafe, sy berasa susah edit resume sbb tiada laptop…tolonglah…

  • Wong shin nyen

    Totally agree with the help of one off payment

  • DHARMA

    Saye setuju 💯

  • LYNE

    Saya menyokong cadangan Datuk seri najib..dengan adanya pengeluaran ni dapat membantu pada rakyat yg terkesan dengan pendamic ni…

  • Samsiahbahari

    Sy sokong 100%

  • Audrey Ireland Loh Quihin

    i am very agreed on the abovementioned. It is my money so that able to pay the bills which had arrears for several months
    on top of that the commitment also need to be done

  • Jiman

    Satu cadangan yang bernas dan dapat membantu rakyat dalam kesusahan dan yang hilang punca rezeki. Semiga dipertimbangkan dan disegerakan kelulusan….

  • sam amit

    setuju sangat sangat…..lagi cepat lagi bagus

  • Muhammad faiz

    100% setuju

  • mohd adly

    saya amat bersetuju kalau kwsp bagi kelongaran untuk pengeluaran rm10k dari akaun 1,dalam keadaan sekarang ini kami sebagai pencarum sangat memerlukan kewangan untuk mengurangkan bebanan harap cadangan ini d pertimbangkan dan diluluskan

  • N.K

    Saya bersetuju dengan cadangan ini. Ini dapat membantu golongan yang tidak layak untuk bantuan BPN dari kerajaan. Tetapi sangat terkesan dengan pandemik yang melanda sekarang. Hutang makin bertambah tetapi pendapatan bulanan semakin berkurangan. Mohon cadangan ini dipertimbangkan bagi membantu golongan pekerja swasta dan peniaga.

  • RONNA BIN MALISI

    Alhamdulillah lah Kalau Kerajaan sekarang Benarkan pengeluran Akaun 1 .. Boleh lah Saya tanggung anak bini saya sekarang keadaan Teruk ..Pandemik Covid 19 makin menjadi-jadi….
    Saya SOKONG 100%

  • Sue

    Saya sgt setuju dgn ekonomi skrg yg tak menentu. Syarikat tmpt saya bekerja pun tiada peningkatan jualan langsung atleast duit tu boleh guna untuk back up jika diberhentikan. Harap sangat2 dpt “ONE OFF” duit kwsp. Kerajaan harus mempertimbangkan saranan Dato’ Seri Najib.

  • Che mohamad

    saya sangat bersetuju dengan cadangan dato

  • Kasturi

    Setuju one off 10000

  • Luna

    Setuju sangat. Sy antara yg terkesan sbb diberhentikan kerja. Sgt stress nak jalani hidup sehari2 sbb xde duit. Keperluan harian, anak2, sewa rumah,bil2…byk lgi la nk kena tggung. Hope kjaan luluskan dgr la rintihan rakyat. Org byk duit dia Tak rasa perit…nk mkn pun suaah

  • AZZAHARI BIN ARMI

    saya setuju sekurangnya dapat bayar hutang bank juga..

  • Nalini Ganesan

    Yes we agree.. no money to survive.. semoga pihak kerajaan dapat luluskan cadangan ini

  • najib razak

    harap kerajaan setuju la . belum tentu hidup lagi umur 55

  • Edy JB

    Saya sangat bersetuju dengan cadangan pengeluaran KWSP akaun 1 ni. Sebab duit tu adalah duit kami juga, apalah salahnya kami guna sedikit dari duit simpanan hari tua kami untuk kegunaan pada masa yang sangat2 memerlukan ni. Kami pun tak tau umur kami panjang ke tidak…Silap2 tak dapat merasa langsung duit simpanan kami tu kelak..Sangat di alu-alukan cadangan ini. TQ

  • Yasser

    Saya sangat setuju… Bnyak kebaikan pd rakyat pd masa pandemik ni.. Minta diluluskan segera.. Alhmdulillah

  • MAGESWARY A/p KRISHNASAMY

    Setuju sngat ,, lagi pun ni duit Kita sendiri X rugi mne 2 pihak bolh kurang kn beban rakyat..trm kasih kepada bekas PM

  • Mohd subri

    Sy pun setuju gn bkas prdna mntri Malaysia dlu Dato Sri Najib Tun Abdul Razak sy sokong sepenuhnye

  • Eha

    Setuju utk org mcm sya takda pekerjaan.. susah cari kerja dgn bebbagai tungakan dgn tekanan hidupan.. dgn one off sedikit sebanyak dpt membantu walaupun tak dpt byr balik kerana tiada pekerjaan yg tetap.. tolong bantu kami.. dr ibutungal

  • Annuar

    Cadangan pengeluaran KWSP 1 secara one off oleh Dato Najib adalah suatu aliran transformer atau idea rezeki yang munasabah yang bukan saja meringankan beban kebanyakan rakyat malah melahirkan semangat untuk terus berjuang dan meningkatkan lagi semangat yang down walau menempuh masalah ekonomi dam pendemik 19.syabas Dato.

  • Nurani85

    Sujud syukur ku pada mu Ya Allah swt jika pengeluaran kwsp RM10k diluluskan oleh kerajaan. Selesai semua masalah yang hamba mu hadapi skrg ni!!!

  • Siti Aishah bt kassim

    Saya setuju 100% dalam keadaan sekarang ini

  • Mohd Fedelliey syah

    Saya setuju 💯 cadangan Utk pengeluaran kwsp akaun 1 bagi meringgankan beban rakyat Masa sekarang.

  • nor

    salam..saya setuju dengan cadangan bekas pm kita..semoga ada kebaikan untuk semua..kwsp utk hari tua tapi belum pasti sampai ke kita menuju usia untuk pengeluaran terakhir..harap dapat dipertimbangkan..10k one off

  • Aizamchang

    Saya amat berbesar hati dan bersyukur jika cadangan ini diluluskan…..dimana akibat penularan virus covid 19 ini telah banyak mnyusahkn kami rakyat malaysia…..mudah mudahan ianya boleh menampung semula hidup saya..yg telah kehilangan sumber tetap pekerjaan…terima kasih

  • Sharul

    Saya amat bersetuju dgn cadangan bekas perdana menteri.

  • Nurul

    Setuju sangat…harap pihak kerajaan pertimbangkn cadangan DSNTR.Tq….

  • Hariharan

    Cadangan yang terbaik…. saya setuju.

  • Band

    Saya sangat setuju kalau boleh buat dengan secepat mungkin..bulan depan..sebab banyak kos keluarga akan tanggung setiap hujung tahun termasuk sekolah anak dan sebagainya..

  • Afida mahdzan

    Saya sokong ini 100% ini lah masa nya untuk meringankan beban rakyat yang banyak hilang sumber pendapatan akibat di buang kerja. Saya berharap cadangan ini boleh di pertimbangkan.

  • Sis

    Setuju.100%.
    Memang saya amat perlukan.
    Tolong la saya yang sangat2 perlukan ni.

  • DHARMA

    October 29/10/20
    Saya amat setuju kepada Bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak.Mencadangan mengeluarkan kwsp maximum 10k.Untuk menampung orang yang tidak mencukupi pendapatan,dan kehilangan perkerjaan.Saya harap cadangan ini akan di perlakukan dengan secepat mungkin.Dan Saya berharap kepada kerajaan dapat memberi pertimbangan atas masalah covid19 ini telah menjejaskan masalah kewangan dan kehilang perkerajaan.Disini Saya mohon kepada kerajaan harap dapat memberi perihatin kepada rakyat yang mengalami masalah ekonomi.

  • Alfred Justin

    Amat amat bersetuju ,bukan kita tak nak simpan untuk hari tua,tapi pandang masa sekarang yang sedang berlaku pada rakyat..rakyat sangat tersepit ..ada,pula yang kehilangan kerja ..sama jga hilang kerja bermakna tiada bayaran kwsp..sekurangnya 10k amat bermakna untuk rakyat sekrg,bosku kesiani lah kmi rakyat..kenapa masa mengundi kmi ble turun tgglkan kerja kmi tinggalkan overtime kmi ,semata mata menyokong menteri menteri..supaya menang,pilihan raya,kami berkorban siang pagi malam ikut berkempen.untuk pastikan menteri kami menang dan mahu menteri kmi duduk dlm kerajaan dan mahu menteri kmi ,org no 1 malaysia,,bkn kmi mengungkit tapi ingat la kami rakyat,ada menteri berkata pedas dan cakap serupa termakan kaki penyu,,menteri tdk rasa apa yg kmi rasa,dia duduk dirumah, gaji beribu,tu pasal menteri tu tak ,terkesan, cuba dia di tempat org yg kehilangan kerja anak ramai..silap haribulan gila menteri tu..jgn ikut sedap mulut klu bercakap, klu bukn kmi menteri tu tak duduk di sana skrg,,bukn kmi benci tpi kmi kecewa…masa sekrg lah menteri atau parti parti berlumba lumba untuk membantu rakyat,yang dalam kempitan dan kesulitan,,kami akan kenang siapa yg membantu kmi kami tdk buta …harap bosku bantu kami untuk keluarkan kwsp akaun .satu, buat secara terbuka siapa mahu boleh mohon ,,sbb tu duit kami sendiri,kalau tunggu kmi umur 50 tahun silap sikit tak sempat dgn masalah dunia di landa kiamat kecil .yg tiba tiba menyerang dunia …kami mohon ..bosku ..

  • Hisyam Mnor

    Ya.. Saya sangat bersetuju atas cadangan pengeluaran duit kwsp akaun 1 demi meringankan beban rakyat sekarang ini.. Kesan penularan wabak convid 19 telah banyak melumpuhkan ekonomi rakyat jelata secara keseluruhannya.. Saya harap usul ini dapat diketengahkan dan dilaksanakan secepat mungkin.

  • ROSMALIZA BINTI OTHMAN

    Saya setuju sangat

  • Martin

    Saya setuju pengeluaran 10k utk tujuan RINGANKAN beban rakyat..cuma tidak setuju ia nya di byr balik..tak ker itu mnyusahkn rakyat juga.kwsp itu adalh duit rakyat..tak di nafikan dividen kwsp besar…tetapi proses pmbyran balik tersebut bakal mmbuatkn rakyat susah,ditambah dgn kerja lebih masa dikurangkan,dan yg dah diberhentikan kerja…mna lagi nak korek utk buat bayaran.hak dan duit rakyat,tak perlu lh rakyat yg bayar…contoh..potongan kwsp biasa tiap bulan rm300 di tambah dgn byran 2 tahun yg 10k tersebut bjumlah rm416 sebln..jumlah potongan rm716..belom lagi byran yg lain.tak ke itu mnyusahkn lagi rakyat….

  • Elayaraja Gunaseelan

    saya setuju dengan cadangan Dato Seri Najib.

  • MYTHILI SENTHILNATHAN

    Saya setuju dengan Cadangan Datuk Seri Najib dalam masa Covid ini. Ramai Rakyat susah tiada duit untuk membuat bayaran macam macam masalah persendirian. Mungkin duit ini akan menolong menyelesaikan masalah Rakyat kita. Terima Kasih.

  • Razlan

    Cadangan dah tak boleh pakai… Pm kita cakap sukar utk kerajaan… Duit kita simpan kot nak guna mendesak… Simpan tu betui la…. Nak berasa kedepan belum tahu mcm mana… Kurang2 benefit awal untuk meringan kan beban… Betui dak….. Yang tak betui tu… Korang kategori bangsawan…

  • Zahidi Rusli

    Saya bersetuju dengan cadangan DSN. Lagipun tak melibatkan wang kerajaan. Ini adalah wang simpanan kita sendiri hasil penat lelah bekerja selama bertahun-tahun.

  • Norashikin ibrahim

    Saya ibu yg tak bekerja,perlu duit kwsp utk pembiayaan anak sy yg masih ditahap diploma.
    Ayah tiri pulak ditimpa kemalangan dan tak bekerja.
    Dgn lanjutan pembelajaran etc,budget semua lari.
    Setuju 10k utk bantu kewangan kami.

  • Apple

    Saya setuju dengan cadangan bekas perdana menteri kita DSR najib, dengan keadaan sekarang ni, saya rase rakyat malaysia ramai yg akan bersetuju. Bagi meringankan beban mereka dan keluarga.

  • Nadia Natasha

    saya pun setuju.. kerana duit ini mungkin mampu mananggung during covid -19 sy tau kita masih dapat bantuan dari kerajAan tapi sedikit sbanyak dpat membantu yg lain yg x layak dpat bantuan sy pasti masih rmai yg tak layak untk dpatkn bantuan dri kerajaan dan sy rasa cara ini juga dpat mnampung sedikit sebnyak takyat di malaysia ini.. 100% setuju

  • G.RAGU

    Saya Sangat bersetuju dengar cadangan Dato Seri Najib .
    terima kasih .

  • Benji

    Saya setuju 100%.
    Benarkan pengeluaran sehingga 50% dari jumlah dalam akaun 1.

  • Coachmit

    setuju dengarlah keluhan hati rakyat

  • Ikhwan

    Saya setuju dengan cadangan itu jika bersyarat rakyat sanggup mereput setelah genap 50-55 umur.. Cadangan najib hanya melihat depan hidung jer.. 50 step ke depan najib x reti nak fikir sebab akal najib terhad seinci jarak hidung dye tu jer.. Sebab tu melingkup tertipu dgn jolow.

  • NavveenRaj

    Saya Sangat bersetuju dengar cadangan Dato Seri Najib .
    terima kasih .

  • Mezi

    Saya setuju jugak tu, at least boleh la bayar hutang tertanggung di masa gaji kurang tapi penggunaan wang lebih.

  • Filla

    Saya setuju 100% debgan cdgn dato’ seri najib..lukuskanlah one off rm10k.tu..terbaik dato’ msh lg fkrkn mslh rakyat. Lgpun.duit yg nk dikeluarkan.tu duit kami.sndri.jga..bkn duit kerajaan hrp dipertimbangkan sepenuhnya, sbb rakyat tgh susah hutang bertapuk². Nk tggu dah tua baru nk guna tu lain citer tkut xsmpt tua dah mati dulu sia² je tggl hutang

  • Mahdi

    Saya Amat bersetuju cadangan Dari Seri Najib.. meringankan beban rakyat.. rakyat tak bergantung harapan terlampau tinggi dengan bantuaan kerajaan.. Keluarkan dari akaun sendiri, tak der ganggu hak orang lain pun.. 👍

  • Javeed R.A

    Memang patut dan dipermudahkan. Kerana bukan hanya ahli2 pencarum mendapat manafaat dari segi pembiayaan kos sarahidup yang terjejas tetapi ada petumbuhan atau kekal ekonomi bila ada pembelian dan penjualan. Ya akaun 1 untuk hari tua tetapi dalam keadaan darurat(kehilangan mata pencarian kerana Pandemic) wajip bermanafaat demi menampung sarahidup pencarum. Wajip fokus kepada keadaan terkini. Saya cadangankan; iaitu pebayaran sekaligus RM10k atau
    One-Off payment. Tak payah diperpanjangkan. Biar pencarum menentukan sendiri langkah perbelajaan secara cermat.

  • Hery joseph

    Saya pun menyokong sangat2 apa yang di cadang kan oleh mantan perdana menteri malaysia kita

  • DIEYAH

    setuju sangat2 saya pon kehilangan kerja harap kan gaji suami sorang tak cukup dgn keadaan ekonomi sekarang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

*